بلاگ Live TSE

جهت گیری شناختی – روانشناسی معامله گری + ویدیو

1401-12-25 مجتبی لطیفی

جهت گیری شناختی - روانشناختی معامله گری

مقدمه

جهت گیری شناختی چیست؟ معامله‌گر چگونه به سوگیری شناختی دچار می‌شود؟ رایج‌ترین جهت گیری‌ها کدام‌اند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع جهت گیری و چگونگی دچار شدن به سوگیری‌ها و جهت گیری های که در بازارهای مالی هستند را بررسی و تجزیه تحلیل کرده و به راه‌حل دچار نشدن به جهت گیری بپردازیم.

جهت گیری شناختی | cognitive biases

جهت گیری شناختی که سوگیری شناختی نیز می‌گویند، یک اشتباه سیستماتیک در فکر کردن است، منظور از اشتباه سیستماتیک، یعنی تصادفی نیستند و از یک سری الگوهای قابل پیش‌بینی پیروی می‌کنند. فکر کردن در مغز انسان به 2 شکل صورت می‌گیرد:

سریع و اتوماتیک: بر اساس شهود کار می‌کند و برخورد احساسی و هیجانی از ویژگی این نوع تفکر است. منشأ جهت‌ گیری‌ های شناختی است و زمانی رخ می‌دهد که به‌جای شکل دوم فکر کردن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منطقی: اطلاعات را بر اساس منطق، تجزیه و تحلیل می‌کند که کند بودن از ویژگی این نوع تفکر است.

همچنین انسان، در مرحله اول کاری انجام می‌دهد و سپس با منطق آن را توجیه می‌کند که باعث به وجود آمدن جهت گیری شناختی می‌شود، درصورتی‌که باید قبل از تصمیم‌گیری، منطقی فکر کند. منظور از فکر کردن منطقی این است که احتمال رخ دادن و ارزش آن را بداند.

البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که جهت‌ گیری با اشتباهات منطقی یکی نیستند، چرا که در جهت گیری معامله‌گر نمیداند که به خطا دچار شده است، اما در اشتباهات منطقی فرد می‌داند که در حال اشتباه است.

چگونه معامله‌گر بداند که به جهت گیری دچار می‌شود؟

به سوالات زیر، با «بله» یا «خیر» جواب دهید.

خبرهای که تجزیه و تحلیل معامله‌گر را تائید کند را، دنبال می‌کنید؟
زمانی که در معامله ضرر می‌کند، اطرافیان را سرزنش می‌کنید؟
برای موفقیت‌های دیگران، شانس را نسبت می‌دهید و برای موفقیت‌های خود، خود را مسئول می‌دانید؟
زمانی که یک بخش کوچک از موضوع بزرگی را یاد می‌گیرید، شروع به اظهار نظر راجب آن می‌کنید؟

اگر پاسختان به پرسش‌های بالا، «بله» باشد، نشان می‌دهد که در رفتار خود، به جهت گیری دچار می‌شوید.

رایج‌ترین جهت گیری شناختی

ناظر و بازیگر: خطاهای خود، به عوامل بیرونی نسبت داده می‌شود، اما دلیل خطای دیگران را عوامل درونی می‌دانند.

اثر هاله: در قضاوت‌های افراد، نسبت به دیگران رخ می‌دهد. به‌طوری‌که اگر فردی، تحلیلگر حرفه‌ای باشد، به اشتباه معامله‌گر حرفه‌ای نیز تلقی می‌شود.

تائید: به عقاید و تفکراتی که فرد را تائید کنند، وزن داده می‌شود و افرادی که فرد را تائید نکنند حذف می‌شوند.

خوش‌بینی: احتمال رخ دادن اتفاقات مثبت، بیش از آنچه که هست، نسبت داده می‌شود.

هزینه غرق شده: فرد در مسیری قرار می‌گیرد که دیگر بازدهی ندارد، اما به خاطر اینکه مسیر طولانی را طی کرده، به مسیر ادامه می‌دهد.

پرهیز از ضرر: اجتناب از انجام عمل صحیح، ادامه دادن با مشکلات فراوان و انجام کار های محافظه‌کارانه.

چند نمونه از جهت گیری‌های شناختی در بازارهای مالی، اثر شترمرغ و قوی سیاه و اثر دانینگ کروگر بوده که در ادامه به این موضوع اشاره خواهد شد. البته سوگیری و جهت گیری لزوماً بد نیستند و به انسان اجازه می‌دهند در شرایط اضطراری که خطری فرد را تهدید می‌کند، به‌سرعت تصمیم بگیرد.

در این مقاله به بررسی رایجترین جهت گیری های شناختی و دو نمونه از جهت گیری در بازار های مالی پرداخته ایم.
Cognitive biases in financial markets - جهت گیری شناختی در بازارهای مالی

جهت گیری اثر شترمرغی

اثر شترمرغی که معامله‌گران غیرحرفه‌ای معمولاً به این تله دچار می‌شوند، در افسانه‌های قدیمی گفته‌شده که هرگاه شترمرغ از چیزی بترسد، سر خود را زیر شن فرو می‌کند، به گمان اینکه از خطر در امان است.

اثر شترمرغی باعث می‌شود معامله‌گر از دنبال کردن هر خبری که باعث شود احساسات منفی و ناراحت کننده، به معامله‌گران دست بدهد اجتناب می‌کنند. این خطای روان‌شناختی باعث می‌شود، فرد اطلاعات ضروری را از دست بدهد، زیرا ترجیح می‌دهد خبرها را دنبال نکند.

اثر شترمرغی در بازارهای مالی خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. افراد تحت تأثیر این جهت گیری آنچه باید ببینند را دنبال نمی‌کنند و از کاری که باید انجام دهند، اجتناب می‌کنند.

البته اثر شترمرغی در معامله‌گران حرفه‌ای نیز دیده‌شده است، چراکه آن‌ها گمان می‌کنند؛ چون کار خاصی انجام نداده‌اند پس هیچ‌کس از آنها گله‌ای به دل ندارد، درحالی‌که آن‌ها با پنهان شدن، سکوت کردن و واکنش ندادن ممکن است به دیگران آسیب برسانند.

معامله‌گران هیچ‌گاه خود را از دریافت اطلاعات نباید محروم کنند، زیرا صرف داشتن اطلاعات نمی‌تواند آسیبی به تصمیم نهایی بزند. در زمان تصمیم‌گیری با پرسیدن چند سؤال ساده، می‌توان اثر شترمرغی را تشخیص داد:

آیا علاوه بر آنچه میدانید، اطلاعات دیگری نیز وجود دارد؟
آیا همه اخبار را دنبال می‌کرده و از خبری چشم‌پوشی نکرده‌ام؟
اگر از اخباری چشم‌پوشی کرده‌ام، چرا آن خبر را نادیده گرفته‌ام؟

البته به این معنی نیست که نباید از خبری چشم‌پوشی کرد، چراکه خبرهای که به افراد ربطی ندارند، بهتر است با آگاهی نادیده گرفته شوند؛ و درنهایت آنچه در دنبال کردن اخبار مهم است، تصمیم‌گیری با آگاهی کامل و از روی تفکر منطقی است.

جهت گیری قوی سیاه

در ابتدا مردم باور داشتند که قو سفید است، تا زمانی که استرالیا کشف شد و قوی سیاه برای اولین بار دیده شد. جهت گیری قوی سیاه از آن زمان به وجود آمد که اثر اتفاقات نامحتمل نیز می‌گویند.

تعصب به عقاید و ارزش‌ها باعث می‌شود که فرد از واقعیت دور شده و به این تله دچار شود. وقتی فرد در مقابله با اتفاقی تعجب می‌کند و رفتار غیرمنتظره دارد، به این معنی نیست که آن اتفاق غیرمنتظره بوده است، بلکه نشان می‌دهد فرد چشم‌اندازی از رخداد این اتفاق نداشت.

انسان از گذشته استفاده می‌کند تا آینده را پیش‌بینی کند که این خود یک تله روان‌شناختی است، چرا که احتمال این وجود دارد که قوی سیاه وارد عمل شده و اتفاقات جدیدی را رخ دهد. اثر اتفاقات نامحتمل مانند جهت گیری تائید است و رویدادهای که احتمال رخدادش کم است، بررسی نمی‌شود.

همچنین برای اینکه افراد به قوی سیاه دچار نشوند، باید مدیریت ریسک را در نظر داشته باشند، هیچ‌وقت نمی‌توان به 100 درصد ریسک‌ها آگاهی داشت و معامله‌گر باید چارچوب فکری داشته باشد که بتواند زمانی که ریسکی که نسبت به آن آگاهی نداشتند، فعال می‌شود بهترین عملکرد را داشته باشند.

البته در زمینهٔ مدیریت ریسک مشکلی که وجود دارد، این است که فرد فکر می‌کند نسبت به همه ریسک‌ها اگاهی دارد، درصورتی‌که اگاهی ندارد و تا زمانی که فکر می‌کند اگاهی دارد، نمی‌تواند ریسک‌ها را کامل مدیریت کند؛ پس بهتر است که اعتراف به نداشتن اگاهی کامل نسبت به ریسک‌ها بکند، تا بتواند نسبت به آن ریسک‌های که اگاهی دارد، بهتر مدیریت ریسک کند و به جهت گیری شناختی دچار نشوند.

اثر دانینگ کروگر

اثر دانینگ کروگر، یک جهت گیری شناختی است که باعث می‌شود معامله‌گر به خطای توهم دانستن دچار شود. معامله‌گر در ابتدا یک آموزش‌های اولیه می‌بیند، ولی ازعدم آگاهی‌هایی که راجع به آن دارد، کاملاً اطلاع ندارد. در واقع اثر دانینگ کروگر در عدم توانایی فرد در فهمیدن عدم توانایی‌های خود است. یعنی فکر می‌کند که به 60 درصد از یک موضوع اگاه هست، ولی در واقعیت، به 20 درصد از آن موضوع اگاهی دارد.

این اثر، به زبان ساده: «افرادی که در یک مهارت اطلاعات کافی ندارند، معمولاً ارزیابی درستی از وضعیت خود ندارند و به عبارت دیگر، متوجه نیستند که در آن مهارت به اندازه کافی مهارت ندارند.»

همچنین این جهت‌گیری شناختی در معامله‌گران خود را در قالب خلع بین توانایی و میزان سود کسب شده از بازار نشان می‌دهد.

می‌توان با مشاهده ویدیو زیر، راجع به اثر دانینگ کروگر, نمودار اثر دانینگ کروگر و…. به اطلاعات بیشتری دست یافت.

معامله‌گر چگونه می‌تواند به خطاهای روان‌شناختی دچار نشود؟

برای اینکه معامله‌گر در رفتار خود به جهت گیری دچار نشود، در ابتدا باید از وجود خطاهای روان‌شناختی آگاهی داشته باشد و سپس چک‌لیستی در شرایط بحرانی و هیجانی برای خود درست کند تا بتواند در شرایطی که احتمال سوگیری شناختی وجود دارد، از خود عملکرد مطلوبی به نمایش بگذارد و به جهت گیری دچار نشود.

خلاصه:

جهت گیری، یک اشتباه سیستماتیک در تفکر است که باعث می‌شود فرد به سوگیری دچار شود. البته سوگیری و اشتباه منطقی باهم یکی نیستند چرا که سوگیری بدون آگاهی رخ می‌دهد.
همچنین رایج‌ترین جهت گیری های شناختی شامل اثر هاله، تائید، ناظر و بازیگر، خوش‌بینی و هزینه غرق‌شده هستند، دو نمونه از جهت گیری که در بازارهای مالی وجود دارند، اثر اتفاقات نامحتمل و اثر شترمرغی است که باعث می‌شود معامله‌گران در رفتار خود در بازارهای مالی سوگیری کنند. اگاهی از وجود این سوگیری‌های شناختی به معامله‌گران کمک می‌کند، تا از دچار شدن به این جهت گیری‌ها دوری کنند.

سوالات متداول

1- جهت گیری شناختی چیست؟

جهت گیری شناختی که سوگیری شناختی نیز می‌گویند، یک اشتباه سیستماتیک در فکر کردن است. منظور از اشتباه سیستماتیک، یعنی تصادفی نیستند و از یک سری الگوهای قابل پیش‌بینی پیروی می‌کنند. به دلیل اینکه مغز انسان به شکلی تکامل‌یافته است که عکس‌العمل سریع از خود نشان دهد، عمده جهت ‌گیری‌ های شناختی زمانی رخ می‌دهد که افراد یک تصمیم سریع می‌گیرند، که درگذشته تجربه آن شرایط را نداشتند.

2- اثر شترمرغ چگونه در بازارهای مالی عمل می‌کند؟

اثر شترمرغی در واقع زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گر بخاطر حس ترس، ترجیح می‌دهد دیگر اخبار بازار را دنبال نکند. چرخه های پولی در بازارهای مالی زمانی شروع می‌شود که معامله‌گران حرفه‌ای با منتشر شدن اخبار منفی و ریسک گریزی بازار، شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران با انتشار اخبار منفی در بازار، شروع به تکمیل خرید های خود می‌کنند و از این‌ جهت گیری شناختی به‌خوبی استفاده می‌کنند.
معامله‌گران باید به این نکته توجه داشته باشند و به این جهت‌گیری شناختی دچار نشوند.

مطالب مرتبط

آموزش ایجاد واچ لیست و مدیریت آن آموزش ایجاد و مدیریت واچ لیست در وب سایت livetse

1403-01-30 تیم LIVE TSE

فیلترنویسی اندیکاتور ایچی موکو ایچیموکو چیست؟ – فیلترهای کاربردی بورس – فیلترنویسی ایچیموکو

1403-01-16 مجتبی لطیفی

کندل چکش معکوس کندل چکش معکوس چیست؟ – فیلترهای کاربردی بورس – فیلتر کندل چکش معکوس

1403-01-09 تیم LIVE TSE

4.2 10 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
61 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اعظم هدایتی
میهمان
اعظم هدایتی
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

چون لیدر گروه در نظر عموم شناخته شده تر هستن بنابراین بیشتر این سهم ها رو میخرند

هستی اسلامی نسب
میهمان
هستی اسلامی نسب
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

سلام به دلیل اینکه بعضی صندوق ها برند شدند هم دامنه نوسان بیشتری دارند و در زمان کوتاه سود بیشتری می دهند و هم راه دست معامله گران شدند مثل صندوق اهرم

محمد سجادی
میهمان
محمد سجادی
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

ببینید ما در هر فاز یک سری سرمایه‌گذار داریم که وارد معامله ها میشن.
گاهی در کف یک روند قرار داریم و معمولاً افرادی که تغییر سهام میدهند آشنا به مباحث تکنیکالی و بنیادی هستند و سهم مناسب می گیرند.
اما گاهی یک روند شروع شده و یک موج هیجانی ایجاد شده که باعث شده افرادی که خیلی حرفه ای نیستند هم وارد بشوند.
در این مواقع برای خرید از سهامی استفاده می کنند که مشهور تر هستند.
این سهام روی یک بررسی می کنند و از بین آنها یکی را انتخاب میکند.
خوب بررسی هم عمومی هست و زیاد تخصصی نیست.

مهدی کیانپور
میهمان
مهدی کیانپور
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

1-ریسک رکود جهانی در کامودیتی ها در 2023
2-ریسک تاثیر نرخ بهره توسط فد
3-سهام بزرگ مارکت کپ بزرگتری دارند و معمولا این گونه سهام بصورت روندی حرکت میکنند و اغلب سهامداران با توجه به گذشته 2 سال قبل بازار سرمایه ترجیح میدهند به بازدهی زودتری برسند.
4-با نرخ ارز نیمایی 2 تغییرات سود به نسبت سهام بزرگ بیشتر است(نسبت درصدی)
5-و از منظر تابلو و جو روانی بازار مربوط به استراتژی افزایش سرمایه

محمدصادق شفیعیون
میهمان
محمدصادق شفیعیون
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

عرض سلام و ادب ،
چنانچه شما برای خرید به یک سوپر مارکت مراجعه کنید ،ناخودآگاه به سراغ مارکهایی که بیشتر شنیده اید میروید .در بازار سرمایه هم معمولا افراد به دنبال سهمهایی هستند که بیشتر در چشم بازار است

رجبعلی اخلاقی
میهمان
رجبعلی اخلاقی
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

شاید دلیل ان این باشد که پول وارد شده ی جدید از جنس سهام داران قدیمی نباشد و دوباره هیجانی برای عقب نماندن از بازار وارد بورس شده است

علی عالی
میهمان
علی عالی
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

چون از لحاظ روانی تاثیر داره

سینا محمدی
میهمان
سینا محمدی
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

سلام ، بنظر من با رشد غیر منتظره شاخص در روزهای پایانی سال , یک عده دچار حس جاموندگی شدن و برای مقابله با این حس بدون بررسی سهمها، اونایی رو که اسمشو بیشتر شنیده بودن و دیدند مثبت هستن خریداری کردند.

کاظم
میهمان
کاظم
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

چونکه تجربه نشون داده وقتی شاخص میخاد رشد کنه یک سری از سهم ها مثل خودرو تو سال‌های گذشته با وجود اینکه زیان ده بود باز رشدهای زیاد رو تجربه کرد. سهم های بنیادی چه در رشد شاخص چه در افت شاخص منطقی تر عمل میکنن.

رستمی
میهمان
رستمی
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

باسلام استاد لطیفی واز سوال هوشمندانه شما از آنجایی که سهم های بنیادی روش خودشان را برای رشد دار ند وهیجانی رشد نمی‌کنند بیشتر به زمان نیاز دارد درصو رتی ماعادت کردیم راه چند ماه را یک شب بریم رفتاهیجانی را برای رشد سریع تر می پسندم واین یک اپدمی شده مثلا خودرو گرون میشه ما براینکه عقب نمونیم هیجانی عمل میکنیم برای خرید ممنون

سجاد سربازی
میهمان
سجاد سربازی
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

با توجه به ورود پول حقیقی بالای یک همت نشان از ورود پول سرگردان و حقیقی ریزواغلب هم کم سواد را دارد، بدون استفاده ازنظر خبرگان وکارشناسان بازارصرفا با نظر خود و سهم های نام اشنا که یادشان مانده ورود میکنند،

زهره غریبی
میهمان
زهره غریبی
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

به خواطر اشنای وتقاضای بیشتر

محسن
میهمان
محسن
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

تو این مقطع بازار سهام بنیادی رو نمیخره و بیشتر دنبال سهم های 7 درصدی و پر ریسک هست که بتونه حداکثر سود رو بگیره

علیرضا روشن
میهمان
علیرضا روشن
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

با سلام و عرض تبریک به مناسبت عید نوروز.
به دلیل اینکه سهمای نام اشنا با اولین رنج های مثبت نگاه کلیت بازار را به خودشون جمع میکنند ولی سهم های بنیادی عموما داخل یه کانال صعودی بدون هیجان معامله میشوند.

Mohammad
میهمان
Mohammad
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

با عرض سلام و وقت بخیر
به اید خاطر که سهم های بنیادی رشد خوبی تجربه کردند ولی باقی سهام جامانده هستند.

رستمی محمد حسین
میهمان
رستمی محمد حسین
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

باسلام چون لیدرهای معروف سهام برند و نام آشنا را می شناسند و تغییر روند ایجاد میکنند وبخاطر همین سهامداران خودشان را با لیدر ها همراه میکنند وبه این شکل هیجان صورت میگیردممنون

فاطمه
میهمان
فاطمه
11 ماه قبل
پاسخ به  مجتبی لطیفی

فقط به خاطر اسم سهم .سهام مشهورتر که قبلاً سودهای خوبی دادن و نام آسنا بودن این سهم ها

رجبعلی اخلاقی
میهمان
رجبعلی اخلاقی
1 سال قبل

عالی بود استاد گرامی اغلب این موارد را من دچارش شده ام وقبول دارم سعی می کنم بیشتر آموزش ببینم تا بتوانم از نظر روان شناختی بر خودم بیشتر مسلط شوم با تشکر از مطالب آموزنده وعلمی شما اساتید مجموعه ی این سایت خوب

بهرام زارع
میهمان
بهرام زارع
1 سال قبل

عالی بود استاد

حسن ملایری
میهمان
حسن ملایری
1 سال قبل

عرض سلام و ادب وسپاس بابت آموزشهای عالی شما. این در واقع یک نوع رفتار گله ای وهیجانیست که معامله گران به آن دچار میشوند وبا هجوم به یک نماد چه بافیلتر وچه با تابلوی سهم نمادصف خرید میشه واز نمادهای بهتر بازار شایدفعلا استقبالی نشه تا دوباره عقلانیت برگرده

علی بختیاری
میهمان
علی بختیاری
1 سال قبل

سلام به نظر من افراد با شناخت خودشون به سهم نگاه نمیکنن وفقط بر اساس خرد جمعی که در بازار های مالی به رفتار گله ای مشهور است رفتار میکنن که اکثرا هم اینگونه حرکات موجب ضرر وزیان میشود

حسن ملایری
میهمان
حسن ملایری
1 سال قبل

ادامه- معامله گران حرفه ای هم سوار بر این موج هیجانی شدن وبه محض تخلیه شدن این هیجان به سهام با بنیاد قوی ودر قیمت مناسب ورود میکنن

تقی وهاب رجایی
میهمان
تقی وهاب رجایی
1 سال قبل

با سلام اگثر ورودیهای بازار بورس در سال ۹۹ وارد بازار شده اند و قاعدتا سهم های شاخص ساز رو خریداری کرده اند و تمایل و معاملات به سمت شاخص سازهاست بعلاوه اینکه رشد بازار با شاخص سازها آغاز میشه..

امیر حسین شیخ متولی
میهمان
امیر حسین شیخ متولی
1 سال قبل

هزاران سهام در بازار مورد معامله قرار می گیرند. سرمایه گذاران نمی توانند در مورد همه آنها اطلاعات کسب نموده و آنها را بشناسند. در حقیقت، شناخت واقعی حتی تعدادی از آنها بسیار مشکل است. اما سرمایه گذاران با انبوهی از پیشنهادات و نظرات از طرف کارگزاران، مجلات، سایت های اینترنتی، تلویزیون و سایر منابع روبرو می شوند.روح و روان سرمایه گذاران در زمان هایی که استرس افزایش می یابد (چه این استرس ناشی از خوشحالی مفرط باشد یا از ترس) اغلب بر تفکر منطقی غلبه می کند و استرس نیز ناشی از برداشت شخص از اطلاعات دریافتی است و چون سهام نام آشنا بیشتر تبلیغ می شوند شخص با ترس جا ماندن از بازار وارد این سهم ها می شود

روزبهانی
میهمان
روزبهانی
1 سال قبل

باسلام و احترام . دربازار ریسک گریز اصولا سهام بنیادی و p/e محور مدنظر قرار میگیره و در بازار ریسک پذیر بالعکس
بازار جامانده بورس الان کم ریسکه و پول های سایر بازارها به این بازار امن و کم ریسک وارد میشه و در سهام نام آشنا راحت خرید میکنه
برقرار باشین

مهدی
میهمان
مهدی
1 سال قبل

سهام بنیادی جا ماندگی نداشتند و به قیمت بودند

رضایی
میهمان
رضایی
1 سال قبل

به دلیل اینکه سهم های بنیادی نه شارپ حرکت میکنن نه ریزش بلکه با یک شیب ملایم تو روند قرار میگیرن ولی سهام نام آشنا عمدتا شارپ رفتار میکنن

محسن بختیاری
میهمان
محسن بختیاری
1 سال قبل

سلام
ممنون از مطالب مفیدتون تعلل در تصمیم گیری هم از موارد جهت گیری شناختی محسوب میشه با این که تحلیل میکنمو اخبار رو پیگیرم ولی در خرید خیلی تعلل میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

جعفری
میهمان
جعفری
1 سال قبل

در زمان رونق بازار سهم هایی که پر ریسک هستند بهتر عمل میکنند برای همین سهم های بنیادی کم نوسان هستند و در بلند مدت بهتر عمل میکنن

محمود شریف کیا
میهمان
محمود شریف کیا
1 سال قبل

با سلام، با توجه به جریان نقدینگی و ورود پول حقیقی در اسفند ماه که بیشترین میزان ورود پول حقیقی در سال 1401 در این ماه اتفاق افتاده و همچنین تزلزل در سایر بازارهای سرمایه ای مثل دلار نشان از توجه سرمایه های خرد و سرگردان از دیگر بازارها به بورس دارد و معمولا این نوع از سرمایه گذاران خرد آشنایی تخصصی با بازار سهام نداشته و به سراغ لیدر های نام آشنا با توجه به حافظه تاریخی خود در رشد مشابه گذشته ( مثل 99) خواهند رفت