بلاگ Live TSE

محیط ذهنی – روانشناسی معامله گری

1402-01-24 مجتبی لطیفی

محیط ذهنی - روانشناسی معامله گری - روانشناسی بازار - روانشناسی مالی

مقدمه

خودشناسی چه کمکی به معامله‌گر می‌کند؟ خودشناسی یکی از عوامل مهم در روانشناسی معامله‌گری است که به معامله‌گر کمک می‌کند تا بتواند انرژی ذهن خود را در مسیر درستی قرار دهد. شناخت درست از محیط ذهنی به معامله‌گر کمک می‌کند تا دیدگاه متفاوتی نسبت به ضرر کردن در بازارهای مالی داشته باشد، کمک می‌کند تا احساساتی مثل ترس و طمع را کنترل کند و تبدیل به معامله‌گر حرفه‌ای شود.

شناخت ماهیت محیط ذهنی

برخلافِ گفته‌ها، شناخت محیط ذهنی و ظرفیت‌های درونی، آنچنان سخت نیست و می‌توان درک کاملی از ویژگی‌های محیط ذهنی، اجزای سازنده آن و طرز کار آنان به دست آورد. دلیل اصلی اینکه افراد توانایی شناخت محیط ذهنی خود را ندارند، ریشه در کودکی افراد دارد که چارچوب مناسب برای شناخت محیط ذهنی یاد داد نشده است و به نظر سخت می‌آید.

اگر در زمینه معامله‌گری قصد دارید آگاهانه زندگی خود را متحول کنید، تا در بازار نیز تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای شوید، نیاز است، یک درک پایه و علمی از ماهیت محیط ذهنی و عملکرد این اجزا به دست آورید تا بتوانید بر احساساتی چون ترس، طمع، انتقام و… غلبه کنید.

محیط ذهنی در بر گیرنده تمامی افکارات، احساسات، اهداف، انتظارات و… است، که تاثیر مستقیمی در روند معاملاتی دارد. به عنوان مثال احساساتی چون ترس و طمع از اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار در معامله‌گری است. همچنین اهداف باعث می‌شود برای هر سهم دیدگاه کوتاه مدت یا بلند مدت در نظر گرفت.

محیط ذهنی

محیط ذهنی محلی است که همه اطلاعات دریافت شده از محیط فیزیکی یعنی اثرات محیط فیزیکی بر قوای بینایی، شنوایی و… تبدیل به انرژی شده و سپس در محیط ذهنی مرتب‌سازی و طبقه‌بندی می‌شود. محیط ذهنی جایی است که باورها شکل می‌گیرد، معانی که از محیط فیزیکی دریافت می‌شود به وجود می‌آید که تاثیر مستقیمی بر چارچوب فکری دارد. تجارب افراد از محیط بیرونی، به شکل پیچیده‌ای از باورها در مورد محیطی فیزیکی در ذهن انسان طبقه بندی می‌شود.

احساسات، باورها، عقاید و … در قالب انرژی هستند و ماده و جرم ندارند. البته که ماده همان انرژی است ولی در قالبی که بتوان آن را در حواس خود درک کرد. با وجود اینکه ماده و انرژی قابل تبدیل شدن به هم هستند ولی انرژی همیشه ماده نیست و در محیط ذهنی، خود را در قالب انرژی الکتریسته نشان می‌دهد.

انرژی ذهنی به عنوان نیروی بر رفتار افراد نسبت به محیط بیرونی تاثیر می‌گذارد. انرژی ذهنی می‌تواند در قالب یک باور حرکتی انجام دهد. به عنوان مثال تجارب بخشی از انرژی است چرا که هر چه در سطح فیزیکی مشاهده می‌شود تبدیل به انرژی شده و پیام های از محیط بیرونی به محیط ذهنی ارسال می‌کند. در واقع هر چیزی که انسان یاد می‌گیرد به عنوان انرژی در ذهن قرار گرفته و دسته بندی می‌شود.

شباهت‌های محیط ذهنی و ویژگی‌های انرژی

محیط ذهنی و انرژی با هم در ارتباط هستند و در واقع رویدادهای که در اطراف افراد شکل می‌گیرد، در قالب انرژی به محیط ذهنی انتقال پیدا می‌کند. با این حال محیط ذهنی و انرژی دارای شباهت‌های چون غیر ملموس بودن و سرعت است.

1- غیر ملموس بودن : منظور از غیر ملموس بودن، این است که انرژی را نمی‌توان لمس کرد. به عنوان مثال خورشید از خود انرژی های چون نور و گرما تولید می‌کند، ولی انسان توانایی لمس کردن آن را ندارد. ویژگی غیر ملموس بودن مثل تصاویر هالوگرافی است، یعنی می‌توان آن را دید ولی نمی‌توان آن را لمس کرد. این ویژگی در محیط ذهنی نیز وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان هر لحظه خود را بر روی دیوار چین یا در کنار برج ایفل فرض کرد.

2- سرعت : برای درک مفهوم انرژی بهتر است از یک مثال شروع کنیم، انرژی نورانی در کسری از ثانیه از مبدا انرژی به زمین انتقال پیدا می‌کند. زمانی که در اتاق چراغ روشن می‌شود، در کسری از ثانیه همه اتاق نورانی می‌شود. یعنی انرژی نورانی به صورت فریم فریم انتقال پیدا نمی‌کند. حال این انرژی در محیط ذهنی نیز همین گونه است و رویدادهای که در اطراف معامله‌گر رخ می‌دهد، به صورت انرژی در کسری از ثانیه به ذهن انتقال پیدا کرده و تبدیل به انرژی مثبت یا انرژی منفی می‌شود.

به دلیل ساختار محیط ذهنی، انرژی منفی معمولا بیشتر از انرژی مثبت در ذهن انسان تاثیر می‌گذارد. چرا که انسان همواره دنبال فراموش کردن آن است و دوست دارد از واقعیت فرار کند در حالی که انرژی مثبت باعث می‌شود فرد از زندگی لذت برده و زمان به سرعت سپری شود و در نتیجه به راحتی آن لذت، فراموش می‌شود.

تاثیر محیط ذهنی بر معامله‌گری

مغز از هر فعالیتی که انسان انجام می‌دهد، انرژی های را دریافت کرده و آن را ذخیره می‌کند. زمانی که معامله‌گر، دچار ضرر می‌شود، انرژی های منفی به ذهن انسان ارسال می‌شود و این انرژی های منفی باعث می‌شود تا انرژی های منفی گذشته که در محیط ذهنی ذخیره شده است، آزاد شود. زمانی که انرژی های منفی در ذهن انسان آزاد می‌شود، باور های خود تخریبی به بالاترین سطح خود می‌رسند، آن زمان است که معامله‌گر دچار کاهش عزت نفس و در نتیجه کاهش بهره وری خود در معاملات می‌شود.

انرژی منفی حاصل از ضرر، تبدیل به یک باور خود تخریبی شده و باعث می‌شود تمام معاملاتی که بازده مثبت داشته است فراموش شود، چرا که یکی از شباهت‌های محیط ذهنی و ویژگی‌های انرژی، زمان است که باعث می‌شود انرژی منفی نسبت به انرژی مثبت، سخت‌تر فراموش شود.

باور های خود تخریبی، علاوه بر کاهش عزت نفس، باعث می‌شود تا معامله‌گر به ترسی با عنوان “اشتباه کردن” دچار شود. این ترس باعث می‌شود که فرد به دلیل ترس از اشتباه کردن، اقدام به تحلیل یا معامله نکند و در نتیجه تبدیل به معامله‌گری منفعل شود.

برای اینکه معامله‌گر بتواند به باور های خود تخریبی و ترس از اشتباه کردن، دچار نشود، باید با زاویه دید متفاوتی نسبت به ضرر کردن نگاه کند و دیدگاه خود را نسبت به ضرر کردن در بازار عوض کند. «مطالعه مقاله “5 نکته مهم در سرمایه گذاری” که بر ترس و طمع اشاره دارد، خالی از لطف نیست»

باورهای خود تخریبی - محیط ذهنی- روانشناسی معامله گری - روانشناسی بازار- روانشناسی مالی
باورهای خود تخریبی و سردرگمی

خلاصه:

به دلیل اینکه افراد در کودکی به‌درستی تربیت نشده‌اند، چارچوب مناسب برای شناخت ویژگی‌های خود را ندارند و فکر می‌کنند که شناخت خود، اجزای سازنده خود و کاربرد آن سخت است. در صورتی که معامله‌گر برای اینکه بتواند در بازارهای مالی تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای شود نیاز است که علاوه بر خودشناسی، بتواند کنترلی بر احساسات خود داشته باشد.
خودشناسی در معامله‌گری کمک می‌کند تا فرد به‌جای رشد دادن باورهای خود تخریبی، شروع به تغییر دیدگاه خود نسبت به “ضرر کردن” کند. و اینگونه بتواند انرژی های دریافت شده از محیط بیرونی را به‌درستی دسته‌بندی کند و به باور های خود تخریبی اجازه رشد ندهد.

سوالات متداول

1- شناخت محیط ذهنی چه کمکی به معامله‌گر می‌کند؟

شناخت محیط ذهنی به معامله‌گر کمک می‌کند تا بتواند بر احساسات خود چون ترس، طمع، انتقام‌گیری و… غلبه کند. علاوه بر آن به معامله‌گر کمک می‌کند تا انرژی ذهنی خود را در مسیر درستی قرار داده و باعث شود دیدگاه متفاوتی نسبت به بازار داشته باشد.

2- باور های خود تخریبی چیست؟

باور های خود تخریبی، ترکیبی از شکست ها، ضررها و حال بد است که در ذهن در قالب انرژی منفی دسته‌بندی شده است و زمانی که معامله‌گر ضرر جدیدی را متحمل می‌شود باعث آزاد شدن این انرژی منفی شده و در نتیجه باعث تخریب خود و عزت نفس می‌شود.

مطالب مرتبط

آموزش فیلترنویسی, فیلتر صف فروش مشکوک فیلتر صف فروش مشکوک – فیلترهای کاربردی بورس

1403-03-24 تیم LIVE TSE

فیلترنویسی اندیکاتور مکدی، فیلترنویسی اندیکاتور macd اندیکاتور مکدی چیست؟ فیلترنویسی مکدی- فیلترهای کاربردی بورس

1403-02-20 مجتبی لطیفی

آموزش ایجاد واچ لیست و مدیریت آن آموزش ایجاد و مدیریت واچ لیست در وب سایت livetse

1403-01-30 تیم LIVE TSE

4.7 13 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها